DENIOS B.V
Christiaan Huijgensweg 4
2408 AJ Alphen aan den Rijn

Tel.: +31 (0)172 50 64 66
E-Mail: info@denios.nl
Internet: www.denios.nl

Chaos voorkomen: met de 5S-methode naar meer arbeidsveiligheid

Chaos op de werkvloer kost niet alleen tijd en geld, het kan ook aanzienlijke veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Hieronder leest u waarom een ​​verkeerde organisatie van de werkplek of een gebrek aan netheid vaak een directe impact hebben op de bedrijfsveiligheid. Een systeem dat oorspronkelijk uit Japan komt kan daarbij helpen: de zogenaamde 5S-methode. We laten je zien hoe je chaos kunt voorkomen in 5 eenvoudige stappen.

Chaos op de werkvloer? Dit zijn de gevolgen!

Lange zoektijden – ook in noodgevallen

Als arbeidsmiddelen, gereedschappen of materialen niet duidelijk genoeg worden opgeborgen, wordt het zoeken naar de juiste benodigdheden een ​​constante tijdverspilling. De workflow wordt onderbroken en de medewerker is tijdens de zoektocht met onproductieve zaken bezig. Uiteindelijk kost zo'n verspilling van middelen niet alleen tijd, maar ook geld. In noodgevallen kunnen zoektijden nog ernstigere gevolgen hebben. Bijvoorbeeld als een medewerker gewond raakt of er een lek ontstaat. Als dan niet bekend is waar bindmiddelen zijn opgeslagen of de EHBO-doos niet kan worden gevonden, kunnen cruciale minuten voor spoedeisende hulp verloren gaan.

Verhoogd risico op ongevallen

Wist u dat rondslingerende voorwerpen een van de meest voorkomende redenen zijn voor letsel op de werkplaats? Ze vormen niet alleen snel een struikelgevaar, ze kunnen soms ook vlucht- en reddingsroutes blokkeren. Als er puntige of scherpe voorwerpen zoals spijkers rondslingeren, kan een misstap voor een pijnlijke ervaring zorgen voor de medewerker. Verspreid staande verpakkingen met vloeistoffen kunnen op een onvoorzichtig moment worden omgestoten en er kan een lekkage ontstaan. Terwijl niet-gevaarlijke vloeistoffen het risico op ongelukken door uitglijden direct vergroten, kunnen gemorste gevaarlijke chemicaliën ook aanzienlijke gezondheids- en milieurisico's met zich meebrengen.

"Onzichtbare" lekkage en gebrek aan hygiëne

Netheid in het bedrijf levert ook een essentiële bijdrage aan de arbeidsveiligheid - helaas ook in negatieve zin. Vuil valt niet bijzonder op naast ander vuil. En zo is het ook met lekkages. Als u in het dagelijks gebruik niet genoeg aandacht besteedt aan reinheid, kunnen gelekte vloeistoffen letterlijk naar de achtergrond verdwijnen. Lekkende olie is bijvoorbeeld niet zo opvallend op een vuile machine als op een schone. In het ergste geval kunnen er ziektes ontstaan ​​als werkplekken niet regelmatig worden schoongemaakt en schoongehouden. Om ook onzichtbare lekkages tijdig te dichten, kunt u deze detecteren met het innovatieve lekkagewaarschuwingssysteem SpillGuard®, dat bij lekkage een akoestisch en optisch signaal afgeeft. Plaats de SpillGuard® en het extreem absorberende DENSORB® bindmiddel voor gevaarlijke stoffen onder een moeilijk te zien machine om lekkende oliën of andere vloeibare gevaarlijke stoffen op te vangen en onder de aandacht te brengen.

Hoe maakt de 5S-methode uw bedrijf veiliger?

De 5S-methode is een systematische aanpak die kan worden gebruikt om orde en netheid in het bedrijf te creëren en te handhaven. De 5S-methode is ontwikkeld bij Toyota in Japan. De gelijknamige 5S staat voor de eerste letters van de vijf stappen die tijdens de aanvraag worden uitgevoerd. In het origineel zijn dit de Japanse termen Seiri, Seiton, Seiso, Seiktsu en Shitsuke. Vertaald in het Nederlands spreekt men van sorteren, systematiseren, opschonen, standaardiseren en zelfdiscipline.

De 5S-methode kan een belangrijke bijdrage leveren aan het minimaliseren van de kans op arbeidsongevallen in uw bedrijf. Omdat de stapsgewijze methodiek u helpt om werkplekken systematisch te onderzoeken en zo optimalisatiepotentieel te ontdekken. De gestructureerde methodiek kan waardevolle benaderingen bieden, vooral als er in uw bedrijf vaak arbeidsongevallen hebben plaatsgevonden als gevolg van slordige werkplekken.

i

Praktische Tip: Betrek uw medewerkers vanaf het begin bij het proces. Enerzijds kennen ze hun werkplek het beste en kunnen ze belangrijke informatie geven over veelvoorkomende problemen. Aan de andere kant bevordert u door de betrokken medewerkers in een vroeg stadium te betrekken de acceptatie van nieuwe maatregelen - dit is vooral belangrijk als het gaat om te voldoen aan de werkvoorschriften tijdens lopende werkzaamheden.

Hoe gebruik je de 5S-methode?

Uitzoeken
Systematiseren
Schoonmaken
Standaardiseren
Zelf discipline

Sorteren, systematiseren, schoonmaken, standaardiseren en zelfdiscipline - deze 5 stappen heb je nodig om de 5S-methode succesvol toe te passen. Hieronder presenteren we de afzonderlijke maatregelen en passende productaanbevelingen.

1. Uitzoeken

In de loop van de tijd stapelt zich vaak veel op op de werkplek - waaronder veel voorwerpen die helemaal niet meer of slechts zelden nodig zijn. Bovendien is er meestal het een of ander kapot of onbruikbaar. Deze onnodige ballast maakt de werkplek verwarrend en belemmert werkprocessen. De eerste stap is dan ook om van deze overbodige spullen af ​​te komen en alleen datgene te bewaren wat echt nodig is op de werkvloer.

  • Wat is nodig voor het dagelijkse werk en wat wordt minder vaak gebruikt?

  • Staan er voorwerpen op de werkvloer die helemaal niet nodig zijn?

  • Kunnen dubbele voorwerpen worden gesorteerd?

  • Zijn er onbruikbare of kapotte voorwerpen die kunnen worden gerecycled of weggegooid?

i

Praktische Tip: Afval zoals lege containers, verpakkingen die niet meer nodig zijn of documenten waarvan de bewaartermijn al lang is verstreken, wordt vaak tijdelijk opgeslagen op de werkplek. Zorg in plaats daarvan voor geschikte inzamelcontainers op een centrale locatie..

Kantelbakken

Voor het opslaan en transporteren van een breed scala aan recyclebare of afvalmaterialen.

Naar de producten

Stapelbakken

Voor het verzamelen van afval of als ruimtebesparende opbergmogelijkheid.

Naar de producten

Gaascontainers

Voor het opslaan en verzamelen van een grote verscheidenheid aan goederen, zoals verpakkingen of kleinemballage.

Naar de producten

2. Systematiseren

Na het sorteren mogen er alleen voorwerpen op de werkplek aanwezig zijn die nodig zijn voor de betreffende activiteit. Deze krijgen nu een vaste plek toegewezen. Hierbij geldt: Artikelen die veel worden gebruikt, moeten ook direct beschikbaar zijn. Gereedschappen, materialen of benodigdheden die minder vaak worden gebruikt, worden zo opgeslagen dat ze binnen handbereik zijn wanneer ze nodig zijn en buiten de reguliere werkzaamheden vallen.

  • Artikelen krijgen vaste opslaglocaties met passende etikettering of identificatie

  • De opslagruimtes worden geselecteerd op basis van gebruiksfrequentie

  • Let ook op de volgorde waarin het materiaal in het werk wordt gebruikt

  • Er moet ook rekening worden gehouden met ergonomische aspecten bij het plaatsen ervan

i

praktische tip: Een grote verscheidenheid aan producten maakt het voor u gemakkelijker om gereedschappen, materialen of apparatuur te sorteren en op te slaan. Van ordners op kantoor tot schroeven en spijkers in de werkplaats - onze materiaalkasten zijn geoptimaliseerd met verschillende uitrustingsvarianten voor verschillende doeleinden. Standaard geïntegreerde sloten voorkomen diefstal en onbevoegde toegang. Stellingen maken ruimtebesparende opslag mogelijk met optimale toegankelijkheid. Dankzij hun flexibele plug-in-constructie kunnen ze variabel worden uitgebreid en ingedeeld. Dit is met name handig wanneer een magazijn vaak wordt verbouwd of wanneer de opslagbehoeften voortdurend veranderen. Opbergbakken helpen ook om het overzicht te bewaren en kleine onderdelen binnen handbereik te houden.

Om snel de EHBO-doos of de geschikte sorbents te kunnen vinden, moet u uw noodvoorraden op vaste, bekende plaatsen klaar hebben staan. Ook hiervoor vindt u geschikte producten in de DENIOS Webshop.

Materiaalkasten

Diverse uitrustingen en modellen voor veilige opslag.

Naar de producten

Stellingen

Flexibel uitbreidbare opslagruimte voor productieaccessoires en nog veel meer.

Naar de producten

Herbruikbare emballage

Voor een breed scala aan toepassingen in productie en bediening.

Naar de producten

Sleutelkastjes

Voor het veilig en overzichtelijk opbergen van sleutels.

Naar de producten

DENSORB® Noodset

In een mobiele caddy, draagbare koffer of in een ruim depot.

Naar de producten

EHBO uitrusting

Uw nooduitrusting in praktische dispensers, koffers en kasten.

Naar de producten

3. Schoonmaken

Regelmatige reiniging van de werkplek mag niet alleen om hygiënische redenen worden uitgevoerd. Praktisch kan tegelijkertijd onderhoud in deze werkstap worden geïntegreerd. Zo kunnen arbeidsmiddelen en machines tijdens het reinigen "in één wasbeurt" worden gecontroleerd en op gebreken worden gecontroleerd. Dit zorgt niet alleen voor een schone en prettige werkomgeving, maar verkleint ook op lange termijn de kans op arbeidsongevallen en technische storingen.

  • Stel vaste intervallen in voor het schoonmaken van de werkomgeving

  • Identificeer en elimineer oorzaken van vervuiling

  • De functionaliteit van arbeidsmiddelen kan tegelijk met het reinigen worden gecontroleerd

i

Praktische tip: Zuinig materiaalgebruik bij het schoonmaken ontziet het milieu en uw portemonnee. Met FALCON sproeikannen en plunjerkannen kunnen reinigingsmiddelen bijzonder nauwkeurig worden gedoseerd. Zo is het bijvoorbeeld bijzonder economisch om water uit een gieter te verwijderen, aangezien restvloeistoffen direct van de inweekplaat terug in de houder stromen. Gebruik ook speciale industriële poetsdoeken. Deze kunnen na gebruik worden uitgewassen en hergebruikt.

FALCON Sproeikannen en plunjerkannen

Voor zuinig en gedoseerd gebruik van reinigingsmiddelen.

Naar de producten

Poetsdoeken

Voor reinigingswerkzaamheden in alle industriële gebieden.

Naar de producten

Reinigingsapparatuur

Apparatuur van schoonmaakkar via grijper tot magnetische bezem.

Naar de producten

4. Standaardiseren

Zodra een voorbeeldwerkplek is ingericht en georganiseerd, brengt u het door u ontwikkelde classificatieschema over naar alle werkruimten en productielijnen van hetzelfde type. Niet alleen zijn alle werkplekken optimaal ingericht - de standaardisatie maakt het ook makkelijker om van werkplek te wisselen binnen het bedrijf en om nieuwe medewerkers op te leiden.

  • Het ontwikkelde classificatieschema wordt overgebracht naar werkgebieden van dezelfde soort

  • Definieer normen voor de organisatie van de werkplek, schoonmaakcycli en bijbehorende verantwoordelijkheden en leg deze vast

i

praktische tip: De werkplekorganisatie moet beschikbaar, begrijpelijk en reproduceerbaar zijn voor alle medewerkers. Als handleiding kunt u organisatieprincipes, reinigingsintervallen en verantwoordelijkheden vastleggen in documentatie. Met muurbeugels, transparante borden en informatieborden hang je ze vervolgens op de daarvoor bestemde plekken op.

Informatieborden en organisatiesystemen

Om uw nieuwe reglement van orde in het bedrijf te plaatsen.

Naar de producten

5. Zelf discipline

De werkplek is nu optimaal georganiseerd - u hoeft er alleen nog maar voor te zorgen dat dit zo blijft. Zodat het er over een paar weken niet meer zo chaotisch uitziet als voorheen, moeten de nieuwe regels een gewoonte worden. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want om permanent in het bedrijf te kunnen functioneren, moet iedereen samenwerken. Beschouw de 5S-methode daarom niet als een eenmalig project, maar laat het een vaste routine worden.

  • Integreer uw nieuwe organisatorische regels en principes in de gebruiksaanwijzing

  • Regelmatig trainingen geven

  • Zelfs kleine beloningen voor het volgen van de netheidsroutine kunnen nuttig zijn

  • Bijzonder belangrijk: managers moeten actief een voorbeeld stellen voor de nieuwe ordecultuur!

Tot slot, alles wat nog te zeggen valt is: pak de chaos aan, klaar, gaan!

Wij helpen u graag!

Of het nu telefonisch, via e-mail of persoonlijk bij u ter plaatse is - wij helpen en adviseren u graag. Neem contact met ons op.

Gratis deskundig advies 0172 - 50 64 66

Gerelateerde informatie

Artikel

VARIO-Flow met ejectortechniek of schuifraam? De technologievergelijking.

In veel laboratoria worden klassieke zuurkasten met een schuifraam gebruikt. In de praktijk betekent het werken achter het glas echter vaak flinke compromissen. Het alternatief heet ejectortechnologie: we hebben beide systemen vergeleken en laten u zien welk systeem het voordeel heeft.

Meer informatie
Artikel

Calamiteitenplan voor lekkage in 10 stappen

Elke faciliteit die gevaarlijke materialen gebruikt, verwerkt of opslaat, moet een calamiteitenplan voor lekkage hebben. Het DENIOS 10-stappen noodplan leidt u veilig en systematisch door het opruimen van de lekkage.

Meer informatie
Artikel

Chaos bestrijden: met de 5S-methode naar meer arbeidsveiligheid

De 5S-methode verbeterd orde en netheid op de werkvloer en verhoogt daarmee ook de arbeidsveiligheid. In onze praktische gids leest u hoe rommel de bedrijfsveiligheid beïnvloedt en hoe de 5S-methode u helpt het risico op ongevallen te verkleinen.

Meer informatie
i

De technische informatie op deze pagina is met zorg en naar ons beste weten en overtuiging samengesteld. Niettemin kan DENIOS B.V. geen enkele garantie of aansprakelijkheid aanvaarden, contractueel, rechtmatig of anderszins, voor de actualiteit, volledigheid en correctheid, noch jegens de lezer, noch jegens derden. Het gebruik van de informatie en inhoud voor eigen of derde doeleinden is dan ook voor eigen risico. Neem in ieder geval de plaatselijk en actueel geldende wetgeving in acht.

Menu
Aanmelden
Uw winkelwagenToegevoegd aan winkelwagen
Ga naar winkelwagen
Wij adviseren u graag!

Bel ons op of vul het formulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Ma t/m Do: 08:00 - 17:00 | Vrij: 08:00 – 16:00